Kivaa Tekemistä testasi Kulman Terapioiden jalkaterapian, fysioterapian, hieronnan ja naprapatian

Julkaistu:

22.11.2017
| Kirjoittanut:

Katja tutkii jalkoja. Kuva: KivaaTekemistä.fi

Kerroimme viime viikolla Järvenpään Mannilantie 6:ssa sijaitsevasta uudesta kehon hyvinvoinnin asiantuntijayrityksestä Kulman Terapiat (artikkeli 13.11.). Kulman Terapioiden palveluvalikoimaan kuuluvat mm. fysio-, jalka- ja lymfaterapia sekä naprapatia ja hieronta.

Tutustuimme ja koimme myös itse, millaisia palveluja kehonhoidon asiantuntijat tarjoavat. Henri kokeili fysioterapiaa ja klassista hierontaa ja minä jalkaterapiaa ja naprapatiaa.

JALKATERAPIA

Jalkaterapiaa Kulman Terapioissa tekee jalkaterapeutti Katja Pennanen, jolla on noin 10 vuoden kokemus alalta. Katjan mukaan yleisin uskomus on, että jalkaterapialla tarkoitetaan kauneushoitolassa tehtävää jalkahoitoa, johon sisältyy myös kynsien lakkaaminen. Näin ei kuitenkaan ole.

Jalkaterapeutti on alaraajavaivojen asiantuntija, jolle hakeudutaan usein alaraajakipujen tai muiden alaraajavaivojen, kuten kynsiongelmien, känsien tai kovettumien vuoksi. Hoitoon hakeutuvien joukossa on niin lapsia kuin aikuisia, urheilijoita, diabeetikkoja kuin reumaa sairastavia.

Jalkaterapeutin vastaanotolla saa hoitoa nivelkäsittelystä hierontaan ja teippauksiin sekä ohjausta harjoitteista pohjallistarpeen arviointiin ja jalkinehankintasuosituksiin.

Ihan aluksi asetuin seisomaan korokkeelle, jolloin Katja tutki ryhtiäni, selkäni asentoa ja katsoi, miten paino jakaantuu jaloilleni, löytyykö jalkapohjasta kaarevuutta jne. Tämän jälkeen tutkimusta jatkettiin tuolilla istuen.

Katja tutkii jalkaterien kuormitusta. Kuva: KivaaTekemistä.fi

Katjan mukaan ihmisten jalkaterien lihakset ovat valitettavan huonossa kunnossa. Jalkaterän perusharjoitteita olisi hyvä tehdä säännöllisesti. ”Ihan paras tapa vahvistaa jalkaterän lihaksia on hankkia paljasjalkakengät ja kävellä niillä metsäpolulla.” Näin harjoitteet tapahtuvat luonnostaan.

Teimme tuolilla istuen muutamia jalkaterän lihaksia vahvistavia harjoitteita, kuten varpaiden harottamista ja koukistusta. Lopuksi Katja hieroi pohkeita ja jalkateriäni.


MAINOS: Tule kokeilemaan japanilaista menetelmää kehon hoitoon!

Shindo-tutustumiskurssi sunnuntaina 26.11.2017 klo 16-17 paikassa Kulman terapiat, Mannilantie 6, 04400 Järvenpää. Hinta 10e/hlö, maksu käteisellä paikan päällä. Sitovat ilmoittautumiset tiinamari.eerola(at)gmail.com, viimeistään pe 24.11.
Shindon varusteiksi riittävät joustavat vaatteet, jumppamatto ja muutama tyyny tai viltti. Ilmoitathan erikseen, jos tarvitset lainamaton.
Tervetuloa mukaan venyttelemään itsesi iloiseksi ja tasapainoiseksi!

Katja suositteli, että juostessa kannattaa aktivoida pakaralihakset: ”Pidä ajatus pakaroissa ja aktivoi jännittämällä pakaralihakset”. Samalla pakaralihas vahvistuu ja juoksu tuntuu tehokkaammalta. Kun pakarat muistaa pitää tiukkana, myös polvet ja jalkaterät pysyvät suorassa linjassa.

Katja vinkkasi, että pakarajuoksuun kannattaa totutella pikkuhiljaa. Voi juosta jonkin aikaa pakarat piukkana ja pitää ne sitten taas rentona. Eron huomaa selvästi. ”Myös rantahiekalla kävely tai juoksu on hyvää treeniä.”

Jalkaterapia oli miellyttävä kokemus, vaikkakin se jäi omalta osaltani vain vartin pituiseksi. Lopuksi sain Katjalta monta kullanarvoista ja yllättävääkin vinkkiä, joita aion taatusti hyödyntää.

Kulman Terapioissa omien yritystensä kautta hoitoja tarjoavat koulutettu hieroja Petri Huttunen (vas.) ja naprapaatti Janne Veija. Kuva: KivaaTekemistä.fi

NAPRAPATIA

Naprapatia ei ollut minulle ennestään tuttu, mutta tiesin sen olevan fysioterapian kaltainen hoitomuoto, johon sisältyy mahdollisesti myös hierontaa. Fysioterapeutin luona olin kyllä käynyt monet kerrat ja mietinkin, kuinka nämä kaksi hoitomuotoa eroavat toisistaan.

Naprapatiaa Kulman Terapioissa tarjoaa naprapaatti Janne Veija. Naprapaatiksi Kymenlaakson ammattikorkeakoulusta valmistunut Janne kertoi, että naprapaatteja on Suomessa vielä melko vähän. Urheilijataustainen ja urheiluvalmentajanakin toimiva Janne asuu Kauniaisisssa. Hän on Suomen noin 200 naprapaatista ainoa, joka toimii Järvenpäässä.

Naprapaatit ovat erikoistuneita tuki- ja liikuntaelimistöön. Hoitomuodolla voi saada apua mm. selkäkipuihin, iskiasoireisiin, urheilu- ja rasitusvammoihin, tuki- ja liikuntaelinperäiseen päänsärkyyn ja huimaukseen, ylä- ja alaraajojen kiputiloihin ja puutumisoireisiin, lihasvammojen kuntoutukseen sekä hyvänlaatuiseen asentohuimaukseen.

Hoito alkaa aina alkuhaastattelulla, jonka perusteella tehdään tutkimus. Kerroin kärsineeni muutamia vuosia sitten selän välilevyvaivoista, jotka saatiin hoidettua säännöllisellä fysioterapialla. Sen jälkeen selässä on ilmennyt aika ajoin kipua ja jäykkyyttä.

Jannen mukaan välilevyvaivat ovat siinä mielessä hyvälaatuisia vaivoja, koska niiden kohdalla tiedetään, mistä kipu johtuu. Monet selkävaivat jäävät mysteeriksi.

Janne työssään. Kuva: Kulman Terapiat

Alkututkimus vaikutti samalta kuin fysioterapiassa, sisältäen omassa tapauksessani mm. alaselän ja rangan alueen kevyttä painelua sekä erilaisia liikkeitä ja taivutuksia eri suuntiin.

Mitään hälyttävää ei onneksi löytynyt! Janne korosti, että tärkeintä on miettiä, mitä kaikkea selällä voi tehdä, eikä harmitella ajoittaista selän jäykkyyttä.

”Jos pystyt liikkumaan normaalisti eikä vaiva rajoita harrastuksiasi, sinulla ei ole mitään hätää.” ”Sinulla on hyvä ja vahva selkä”, Janne muistutti vielä lopuksi.

Lähdin vastaanotolta levollisin mielin. Janne vaikutti mukavalta ja asiantuntevalta ja selitti asiat ymmärrettävästi. Hoidon lopuksi Janne ohjeistaa asiakkaitaan, millaisia jumppaliikkeitä kotona kannattaa tehdä. Kuntosalilla tehtävät liikkeet hän tulee tarvittaessa näyttämään itse kädestä pitäen. Sain suosituksen tehdä ylävartalon lihaksia vahvistavia liikkeitä juoksuharrastuksen vastapainoksi.

HENRIN KOKEMUKSET HOIDOISTA
Teksti: Henri Elo

FYSIOTERAPIA

Kokenut fysioterapeutti Johanna Salmela arvioi ensin ryhtini ja kävi tämän jälkeen läpi selän. Pientä jumia oli havaittavissa ja selkärangan ja nikamien käsittely avasi paikkoja.

Alaraajoissa lonkankoukistajassa vasemmalla oli tiukkuutta enemmän kuin oikealla. Johanna suosittelee lonkankoukistajan venytystä toispolviseisonnassa, jossa toinen jalka on 90 kulmassa edessä. Venytettävän jalan polvi on maassa, lantiota työnnetään eteen ja selkä pidetään suorana. Venytystä voi tehostaa viemällä tukijalan polvea sivulle. Polven ojentajalihaksiin saa venytyksen viemällä venytettävän jalan nilkkaa kohti pakaraa.

”Selälle tekee hyvää lattialla oleva pilatesrulla tai esimerkiksi rullalle kääritty peitto, jonka päällä selkää liu’utetaan. Toimistotyötä tekevän kannattaa vaihdella työasentoja. Välillä voi istua vaikkapa tuolin reunalla.”

Johanna tarjoaa Kulman Terapioissa myös lymfaterapiaa, tekniikkaohjeistusta uinnissa ja vesijuoksussa sekä allasterapiaa.

Johanna antaa ohjeita venyttelyyn. Kuva: KivaaTekemistä.fi

KLASSINEN HIERONTA

Ystävällinen Petri Huttunen on valmistunut hierojaksi jo 1991. Välillä Ruotsissakin asunut järvenpääläinen on toiminut hierojana Järvenpäässä ja Keravalla nyt noin 12 vuotta.

Parasta työssä on hänen mukaansa se, että saa olla tekemisissä ihmisten kanssa ja se, kun asiakkaat silloin tällöin kertovat saaneensa pitkästä aikaa nukuttua kunnolla, kun lihaskipu ei enää vaivaa. Tyypillinen asiakas tulee hierontaan kivun tai jumien vuoksi. Yleisimmin kyse on selästä tai hartioista.

Siihen voi riittää 45 minuuttia, mutta koko vartalon hierontaan kannattaa varata pari tuntia.

Omalla kohdallani Petri käsitteli ensin pohkeet ja sanoikin niiden olevan kireät varsinkin toisessa jalassa. Yksi syy oli se, että olin osallistunut neljä päivää aiemmin 33 kilometrin hyväntekeväisyyskävelylle.

Pohkeiden jälkeen oli vuorossa selkä- ja hartiahieronta, joka ulottui ylös niskaan saakka. Se teki hyvää ja avasi paikkoja, sillä olen ajoittain kärsinyt päänsärystä.

Kuva: Kulman Terapiat

Petrin mukaan keskiselässä oli kireyttä, samoin hartioissa. Omasta mielestäni Petrin hieronta oli sopivan voimakasta. Tunsin olleeni hierottavana sekä pohkeissa että selän lievässä nojaamisarkuudessa vielä pari päivää hieronnan jälkeen, kuten Petri varoitteli. Lihakseni eivät ole tottuneet säännölliseen ammattilaisen hierontaan.

Petri on klassinen hieroja, jossa hieronta tehdään pitkittäin lihassyiden suuntaisesti. Hieronnassa muokataan lihasta ja se saa verenkierron liikkeelle ja poistaa kuona-aineita. Hieronnan jälkeen kannattaa muistaa juoda.

Petri vinkkaa, että hieronnasta on usein apua vaivojen ennaltaehkäisyssä, vaikka sitä ei itse hoksaa. Joskus nainen ilmoittaa miehensä hierontaan. Asenteet omaan hyvinvointiin ovat hänen mukaansa muuttuneet 20 vuodessa parempaan suuntaan. Hieronta on aikaa itselle ja kehosta huolehtimiselle, ei vain harvojen luksusta.

YHTEYSTIEDOT

Kulman Terapiat
Mannilantie 6
04400 JÄRVENPÄÄ

Puh. 045 7876 5301
info(a)kulmanterapiat.fi

Hoitohinnasto

Kotisivut / Facebook / LinkedIn

Marraskuun 2017 -tarjouksia. Kuva: KivaaTekemistä.fi

**
Kulman Terapiat on valittu Kuukauden kohteeksi KivaaTekemistä.fi -mediassa marraskuussa 2017. Kulman Terapiat on palvelumme Tähtikohde ja media-asiakas. (artikkeli 13.11.)

Teksti: Sari Särkijärvi, Henri Elo

**
Jos haluat Tähtikohteeksi ja/tai että kerromme sinun kohteesi tarinan, otathan yhteyttä, puh. 0400 468 174 tai henri(a)kivaatekemista.fi. Olemme saaneet hyvää palautetta asiakkailtamme onnistuneista kampanjoista, joita teemme ympäri vuoden. Lue lisää




KivaaTekemistä.fi / LikeFinland.com on koko Suomen kattava vapaa-ajan media ja hakupalvelu kivalle tekemiselle. Tykkää meistä Facebookissa ja tilaa KivaaTekemistä -uutiskirje. Uutiskirjeen tilaajana saat vinkit Suomen kivoimmista kohteista ja tapahtumista sähköpostiisi parin viikon välein ja olet mukana lomakausiarvonnoissamme.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *