Vieraskynä: Miten Sinin camping-loma sujui vauvan kanssa Itä-Suomessa?

Julkaistu:

08.08.2015
| Kirjoittanut:

Kuva: Sini Pääkkönen

Lotan lisäksi myös toinen viime kesän karavaanaribloggaajamme Sini halusi kertoa tämän kesän kuulumisistaan. Sinillä kesä muuttui täysin, sillä perhe sai ensimmäisen lapsen joulun alla.

Se ei estänyt perhettä tutustumasta ihanaan loma-Suomeen. Seuraavassa on Sinin aidot kokemukset plussineen ja miinuksineen Punkaharjulta, Joensuusta, Juvalta, Leppävirralta ja Kuopiosta.

Kirjoittaja: Sini Pääkkönen

Päätimme tälle kesälle, että käymme nyt vain sellaisilla leirintäalueilla joissa emme ole aiemmin olleet.

Olimme kaksi viikkoa putkeen tien päällä, ja totuttelimme pikku neidin kanssa reissaamista. Aika lailla on kohteet ja tavat muuttuneet meidän autossa. Enää ei niin vain jäädäkään tienvarsiparkkiin yöksi ilman sähköä.

Vauvan kanssa matkatessa mukavuudet ovat lisääntyneet. Ennen ei mikrolle juuri ollut käyttöä, mutta nyt lastenruoan lämmitys nopeasti on tärkeä juttu. Retkemme aikana oli myös yöt sen verran kylmiä, että lämmitykset piti pitää päällä. Viime kesänä ei sitä ongelmaa ollut.

KESÄ HELPOMMAKSI: KivaaTekemistä.fi -etusivulta on kätevä etsiä kiinnostavia tapahtumia ja käyntikohteita paikkakunnittain sekä sädehaulla mobiilisti reissun päältä! Voit myös jättää kohdesivuille Facebook-kommentteja, niin muutkin näkevät mitä mieltä niistä ollaan.

Joensuu ja Punkaharju

Ensimmäisenä yövyttiin Joensuussa Linnunlahti Campingissä. Siellä oli seuraavana päivänä alkamassa farmarimessut, joten lähdimme jo yhden yön jälkeen kohti seuraavaa kohdetta. Alue oli oikein mukava ja avara. Ranta oli lähellä ja siellä oli kiva käydä piknikillä, kun ilmakin sen salli.

Seuraavana päivänä siirryimme Punkaharjulle, Kesämaan vieressä olevalle camping-alueelle. Täällä olimme viime kesänäkin pari yötä ja viihdyimme silloin hyvin.

Nyt kelit eivät meitä suosineet ja satoi kaksi päivää putkeen. Vauvan kanssa pienessä tilassa sisällä olemisen luulisi olevan melko haasteellista, mutta noin pienelle riittää kun näkee ikkunasta ulos ja saa ihmetellä uusia asioita.

Camping-alueella oli hienoa, kun ravintola- ja ruokapuoleen oli panostettu niin hyvin, rakentamalla iso ravintola terasseineen rannalle. Ruoka siellä oli hyvää. Muuten paikasta jäi vähän huono maku, sillä aamulla kun teimme lähtöä kohti uusia seikkailuja, eivät naisten suihkupuolella suihkut toimineet. Osasta suihkuja oli revitty termostaatit irti niin, että tuli vain tulikuumaa vettä, toisissa suihkuissa ei ollut suihkuletkua ollenkaan.

Siinä tuli sitten iso harmitus, kun vauvan kanssa on menossa pyyhe ympärillä suihkuun ja ne eivät toimineetkaan. Respassa asiaan ei sen kummemmin suhtauduttu, vaikka siitä mainitsinkin. Olisin nyt odottanut edes pientä hyvitystä, sillä 32e/per yö on melko kallista, jos siihen hintaan ei pääse peseytymään kunnolla.

Kuva: Sini Pääkkönen

Juva, Leppävirta ja Kuopio

Sitten suuntasimme kohti Mikkeliä, mutta päätimmekin käydä testaamassa matkan varrelle osuvan Juva Campingin. Paikka oli aivan ihana, rauhallinen, siellä oli varjoisia paikkoja ja aivan rannan tuntumassa. Henkilökunta oli todella mukavaa ja kaikki toimi hyvin. Pitkästä aikaa pienehkö, mutta erittäin viihtyisä alue. Suosittelen kyllä ehdottomasti kaikille.

Viihdyimmekin siellä kolme yötä ja nautimme auringon paisteesta. Vihdoin päästiin myös ulos grillaamaan. Alueella rakennettiin samaan aikaan festaria, ja se toimikin seuraavana viikonloppuna Juva Rockin festarialueena.

Esiintyjälista näytti komealta siihen nähden, kuinka pienestä tapahtumasta kuitenkin oli kyse: Haloo Helsinki, Popeda, Juha Tapio, Kaija Koo, Elastinen, Apulanta ja monia muita. On hienoa, että pienetkin pitäjät jaksavat vielä järjestää tapahtumia. Festarit olivatkin olleet menestys.

MAINOS: Perheen kesä- tai syysloma suunnitelmissa?
Tutustu yhteistyökumppanimme matkatoimisto Skafur-Tourin Riitta Kiukaan artikkeleihin ja KivaaTekemistä -perhepakettiin ”Luontoseikkailu Lapissa”.

Meillä matka jatkui Leppävirralle Mansikkaharjun Lomakeskukseen. Paikka olisi aivan unelma, jos olisi hieman vanhempia lapsia. Uimaranta oli lapsiystävällinen ja kaikki aktiviteetit olivat ilmaisia: pomppulinnat, trampoliinit, kanootit, erilaiset pelit ja polkupyörät.

Paikka oli pieni, mutta viihtyisä. Keittokatoksessa oli iso läjä uudehkoja lehtiä, joita sai ottaa luettavaksi. Leirintämökit näyttivät olevan siistejä ja ne olivatkin aikalailla varattuja kaikki.

Kävelymatkan päässä on Unnukka, josta löytyy mm. Iittalan myymälä ja muita liikkeitä. Heti kun meidän likka on vähän vanhempi, niin suuntaamme Mansikkaharjuun uudelleen. Eikä passaa myöskään unohtaa Vesileppiksen kylpylää, joka sijaitsi vähän matkan päässä camping-alueesta.

Loman loppupuolella vietimme muutaman yön vielä Kuopion Rauhalahti Campingissa, joka oli ihan ok paikka. Jotenkin kun nuo edelliset paikat olivat niin pieniä ja sympaattisia, niin Rauhalahti ei kyllä ainakaan rauhaa tarjonnut.

Karavaanareita oli paljon, ja camping-alueen terassilla soi musiikki kovalla puoleen yöhön asti. Ravintolan palvelussa oli parantamisen varaa ja ilmapiirissä oli rahastuksen makua.

Kuopion torilla viihdyimme hyvin, kun ilmakin oli kaunis ja satamassa maistui jäätelö ja lihapiirakka hyvältä. Evääksi autoon ostimme totta kai kalakukon. Innostuimme myös kiertämään Kuopion kaikki karavaaniliikkeet ja kävimme ihastelemassa uusia autoja ja vaunuja.

Lopulta totesimme, että omassamme on juuri täydellinen tilaratkaisu, eikä siitä kannattaisi luopua. Kilometrejäkin toivottavasti on vielä satojatuhansia jäljellä.

Täytyy sanoa, että hyvin onnistui ensimmäinen pidempi retki vauvan kanssa, eikä tämä varmasti jäänyt viimeiseksi. Nyt on taas yksi uusi karavaani päässyt touhuun mukaan.

Ruska-aikaan suuntaamme vielä pariksi viikoksi lappiin ja ihastelemaan kesän muuttumista syksyksi.

Tutustu Bloggaava Karavaanari 2014 -blogisarjaan.

***
KivaaTekemistä.fi on koko Suomen kattava hakupalvelu kaikelle kivalle tekemiselle. Tykkää meistä Facebookissa ja tilaa KivaaTekemistä -uutiskirje. Uutiskirjeen tilaajana saat vinkit Suomen kivoimmista kohteista ja tapahtumista sähköpostiisi parin viikon välein ja olet mukana kuukausiarvonnoissamme.