Sennin suosikkikohteet ovat Tuusula, Luosto, Rovaniemi, Savonlinna, Hämeenlinna ja hektinen Helsinki!

Julkaistu:

20.07.2017
| Kirjoittanut:

Hei, olen Senni Koskinen Tuusulasta ja olen päässyt kesätöihin tänne Kivaatekemistä.fi:hin!

Työn myötä olen löytänyt monia uusia kohteita, joista en ollut koskaan kuullutkaan. Olen perheeni kanssa matkustellut ympäri Suomea aika paljon ja vaikka ulkomaille matkustaminen on aina kivaa, on kotimaakin jotenkin kiehtova.

On niin paljon nähtävää ja koettavaa, josta en tiennyt. Tässä nyt kuitenkin muutama paikka, joista tiesin ja joihin rakastuin.

Taiteilijoiden Tuusula

En muista aikaa, kun en olisi asunut Tuusulassa, vaikka ilmeisesti sellainenkin aika on joskus ollut. Olen viettänyt lapsuuteni täällä, ja tunnen paikan paremmin kuin minkään muun, tai ainakin Hyrylän osan Tuusulasta.

Tuusulassa lempipaikkojani ovat kirkko, Tuusulanjärvi ja Häklin monttu.

Tuusulan kirkkoon liittyy paljon hyviä muistoja. Konfirmaatio, isossiunaus ja ne monet kerrat kun olemme kavereiden kanssa viettäneet aikaa kirkon lähistöllä. Rannassa on ihana olla kesäisinä päivinä, lähellä olevassa puistossa voi istua hieman viileämpinäkin iltoina. Kirkko on kaunis ja todellinen Tuusulan helmi.

Myös Jokelan kirkko ja Lahelan Tertun nuorisotalo ovat minulle tärkeitä, sillä niissä olen tavannut seurakunnan nuortentoiminnan kautta monia ystäviäni.

Tuusulanjärvellä en käy kovin usein, mutta kävimme erityisesti alakoulussa todella usein luistelemassa ja hiihtämässä siellä talvisin. Vaikka valitinkin paljon aikanaan, on jälkeenpäin katsottuna vain ihanaa, että pääsimme luistelemaan järvellä. Haluaisin varmaan mennä ensitalvena luistelemaan muistojen vuoksi.

Häklin montulla olen käynyt useasti. Vietän siellä paljon aikaa kavereiden kanssa joka kesä. Emme vältämättä aina ui, mutta istumme ja juttelemme rannassa auringon lämmittäessä mukavasti ihoa. Asun aika lähellä monttua, joten pyöräily sinne on helppoa ja nopeaa.

Myös Rusutjärven leirikoti on kaunis paikka, johon liittyy monia hyviä muistoja. Kesäisin siellä on ihana käydä uimassa ja saunassa, sitten grillata nuotiolla herkkuja kavereiden kanssa.

Rusutjärven leirikodin laituri

KIVAA TEKEMISTÄ -KESÄKUVAKISA 2017 ON RATKENNUT!
Katso lukijoidemme suosikkikuvat ja -kohteet täältä!

Lumoava Luosto ja toinen kotini Rovaniemi

En ole vuosiin käynyt Luostolla, mutta lapsuudessani kävin siellä melkein vuosittain. Syntymäpäiväni osuivat aina hiihtoloman ajalle, joten matkasimme joka helmikuu autolla kohti Luostoa. Asustimme pienessä mökissä, jossa ei oikeastaan ollut erillisiä huoneita – vain parvi jossa oli nukkumispaikkoja. Pieni mökki toi tunnelmaa lomiin.

Luoston ympäristö on kaunis. Vaikka paikka on pieni, sieltä löytyy kaikki tarvittava, oikeastaan vielä samasta rakennuksestakin. Luoston kyläkaupassa on yhdistetty ruokakauppa, posti, Alkon noutopiste ja tarvittaessa heiltä löytyy myös apteekin lääkekaappi sekä autoilijoille polttoainetta.

Muistan kun söimme syntymäpäivänäni aina ravintola Kerttulissa, jossa oli oikein maukas ruoka. Kävimme tietenkin myös rinteessä. Vaikkei laskettelu olekaan koskaan ollut lempipuuhaani, innostuin siitä aina. Hiihdimme myös laduilla äitini kanssa ja myös koko perheen kanssa.

Emme koskaan vierailleet Luoston kenties suosituimmassa kohteessa, ametistikaivoksilla, mutta ehkä vielä jonain päivänä koen senkin. Tämän sijaan ostin kyllä poropehmolelun jonka nimesin Ametistiksi.

Screenshot Processed with VSCO with s2 preset

Luoston mökki

Rinteet ovat kauniita

Lapsuudessani kävin joka vuosi myös Rovaniemellä ja käyn yhä. Melkein koko sukuni asuu siellä, ainakin ne lähimmäiset, joten on aina ollut mukavaa vierailla siellä. Pakkauduimme koko perheen voimin autoon ja ajoimme suoraan Tuusulasta Rovaniemelle. Matkat olivat uuvuttavia, mutta olen onneksi aina pitänyt automatkustamisesta.

Vietin ennen paljon aikaa Ylikylässä, sillä toiset isovanhemmistani sekä serkkuni asuivat siellä. He asuivat toistensa naapurissa. Talon vieressä oli pelto, jonne isoisäni aina teki hiihtoladut, kun lunta oli riittävästi. Siellä sitten lapsena hiihtelin, tosin varmaan hieman vastahakoisesti. Kävimme myös pilkillä muutamasti. Nykyään he asuvat kerrostalossa lähellä keskustaa.

Toinen vaarini vei meidät joskus Arktikum-museoon. Olin nuori ja tylsistyin helposti, mutta muistan yhä joitakin pieniä asioita sieltä, kuten kauniit käsintehdyt puvut. Olisi ihana vierailla uudestaan, nyt kun osaisin arvostaakin museon kauneutta enemmän.

Itse rakennushan on jo kaunis, ja katson sitä aina ajaessamme sen ohi. Suurin osa rakennuksesta on lasia, jonka läpi näkee museoon ja tiedekeskukseen. Sisällä museossa on varmasti kaunista öisin.

Toinen paikka, jossa vietin aikaa on Luonuasaari, joka on Ounasjoessa Tapion kylän kohdalla. Siellä oli isovanhempieni mökki, nykyään tätini omistuksessa. Mökki on aika pieni, enkä kovin usein ollut siellä yötä, mutta vietimme monta kesäistä päivää siellä. Muistan kuinka serkkuni kissa päästettiin kävelemään vapaasti ulos, kuinka soudimme läheiselle karille uimaan ja grillasimme hyvää ruokaa.

Käymme tietenkin usein myös SantaParkissa ja Joulupukin Pajakylässä, vaikka sielläkin monesti vain Iittala outletissa. Pienenä näin Joulupukinkin muutamasti.

Keskustasssa ei ole mitenkään erityisen suuri kauppavalikoima, ainakaan tuusulaiselle, joka asuu lähellä Helsinkiä, mutta kyllä sieltä kaikki tarpeellinen löytyy. Voin lämpimästi suositella Choco Deli -nimistä kahvilaa, josta voi ostaa ihania suklaakonvehteja ja maistuvia leivoksia.

On hassua matkustaa Rovaniemelle, sillä en koskaan ajattele olevani turisti. Muistan ulkoa keskustan kaupat, tiedän missä Rovakatu on, ja paikka vain tuntuu kotoisalta. Kaverini aina kiusaavat minua, kun innostun heti kun joku mainitsee Rovaniemen ja kun alan puhua Lapin murteella kotiin palatessani.

Keskiyön aurinkoa, Ylikylä Rovaniemi

Processed with VSCO with s2 preset

Luonuasaari Rovaniemi

TEE LOMASTASI HELPOMPI. WWW.KIVAATEKEMISTÄ.FI -PALVELU UUDISTUI 2016. TALLENNA TAI KIINNITÄ ETUSIVUMME KÄNNYKKÄSI SUOSIKKEIHIN, NIIN LÖYDÄT TÄMÄN JA MUUT KOHTEET MYÖS KÄNNYKÄLLÄ REISSUN PÄÄLLÄ.
Olemme nykyään myös LikeFinland.com.

Savonlinna ja Hämeenlinna

Savonlinnassa olen käynyt vain kerran, mutta reissu oli mahtava. Olin viime kesänä kaverini mökillä Juvalla, ja sieltä lähdimme Savonlinnan keskustaan viettämään päivää. Vierailun päätarkoitus oli mennä katsomaan Otello-oopperaa Savonlinnan oopperajuhlille, mutta sen lisäksi kävelimme aamupäivästä kaupungilla.

Kaupunki oli kaunis, aurinko paistoi ja kävimme syömässä hyvää ruokaa Pizzeria Caperossa. Matka oli onnistunut, ooppera oli ihastuttava ja mökillä oli rentouttavaa.

Hämeenlinna liittyy taas lapsuuteeni, sillä tätini asui siellä ennen. Nykyään hänkin asuu Rovaniemellä. En muista Hämeenlinnasta hirveästi, enkä usko että olen sitä erityisen paljoa nähnytkään. Muistan tätini asunnon, matkan asunnolta kauppaan, leikkipuiston matkanvarrelta, muutaman yksittäisen kaupan sieltä täältä ja ehkä jonkin ravintolankin.

Muistan kuitenkin hyvän olon. Sen, kun kävimme joka itsenäisyyspäivä syömässä lihapullia siellä, kun laitoimme patjoja pienelle parvekeelle ja söimme siskoni ja tätini kanssa pitsaa siellä ja sen, kun saunoimme ja minulla oli aina jonkinlainen mehu ja siskollani tietynlainen limppari.

Myöhempiä muistoja Hämeenlinnasta minulla on viime kesältä. Kävimme isäni kanssa Iron Maidenin keikalla Kantolan tapahtumapuistossa. Kokemus oli ikimuistoinen ja oli mukava viettää aikaa isän kanssa kuunnellen mahtavaa musiikkia.

Olavinlinna, Savonlinna

Hektinen Helsinki

Vierailen Helsingissä ainakin joka toinen viikonloppu. Olen sisäisesti aina ollut kaupunkityyppejä, eikä Tuusulan kellertävät pellot aina ole lempimaisemani. Helsinkiin mennessä katoaa rauha ja hiljaisuus, tilalle tulee hälinä ja ihmismassat. Minua tämä rentouttaa. Ehkä siksi, koska se on erilaista kuin mihin olen tottunut. Vaihtelu virkistää.

Helsingissä lempikohteitani ovat museot, esimerkiksi Ateneum ja Kiasma. Nuorena niissä on ihana vierailla, sillä liput ovat ilmaisia. Helsingistä löytyy myös monia kohtuuhintaisia ravintoloita, joissa voi usein päästä maistelemaan eri maiden makuja.

Olen myös käynyt muutamassa konsertissa – tänäkin vuonna olen menossa WKND-festivaaleille – sekä tietenkin jokaisen lempipaikassa, Linnanmäellä. Vaikken laitteissa aina niin paljoa viihdy, on ilmapiiri silti mukava ja hyvässä seurassa on hyvä olla. Tietenkin yksi parhaista asioista on lukuisat kaupat, joissa voi käydä tyhjentämässä lompakkoa.

Helsingissä pääse ehdottomasti kokemaan enemmän kaikkea kuin kotipaikkakunnallani, ja on mukavaa asua niin lyhyen matkan päässä!

Teksti ja kuvat: Senni Koskinen, Tuusula

KivaaTekemistä.fi -media on työllistänyt kesällä 2017 kaksi nuorta osana Keski-Uudenmaan Osuuspankin nuorten kesätyökampanjaa.

Jos haluat Tähtikohteeksi ja/tai että kerromme sinun kohteesi tarinan, otathan yhteyttä, puh. 0400 468 174 tai henri(a)kivaatekemista.fi. Olemme saaneet hyvää palautetta asiakkailtamme onnistuneista kampanjoista, joita teemme ympäri vuoden. Lue lisää.

KivaaTekemistä.fi / LikeFinland.com on koko Suomen kattava vapaa-ajan media ja hakupalvelu kivalle tekemiselle. Tykkää meistä Facebookissa ja tilaa KivaaTekemistä -uutiskirje. Uutiskirjeen tilaajana saat vinkit Suomen kivoimmista kohteista ja tapahtumista sähköpostiisi parin viikon välein ja olet mukana kuukausiarvonnoissamme.