Bloggaava Karavaanari: Päivä Pieksämäellä ja leppoisa Qstock

Julkaistu:

30.07.2014
| Kirjoittanut:

Ehdin vielä ennen Qstock -viikonloppua tehdä lyhyen kotiseuturetken. Pistäydyin Pieksämäellä ystäväni ja kummityttöni kanssa. Tarkoitus oli viettää päivä 2-vuotiaan lapsen ehdoilla. Hellepäivänä paras paikka olikin uimaranta.

Hiekanpään uimaranta Pieksämäellä.

Pieksämäeltä löytyy mielestäni Suomen paras hiekkaranta. Hiekanpään uimaranta on tullut tutuksi monelle beach volleyn harrastajalle, sillä rannalla on järjestetty useita rantalentopalloturnauksia ja osakilpailuja. Ranta on erittäin loivasti syvenevä ja sopii siis hyvin myös perheen pienimmille. Aikuiset joutuvatkin jo kävelemään hieman pidemmälle. Rantaviiva on pitkä ja auringonottajillekin löytyy rutkasti tilaa. Uutuutena rannan läheiselle nurmialueelle oli ilmestynyt frisbeegolfrata. Frisbeegolfista on tullut todella suosittu harrastus. Ratoja tuntuu ilmestyvän joka kaupunkiin.

Nukkekoti

Pieksämäen Nukkekoti.

Polskuttelun ja auringonoton jälkeen suunnattiin rannan viereiselle Nukkekodille. Huvilatyylisessä rakennuksessa on kahvila ja lapsille todella paljon erilaista tekemistä. Yläkerrasta löytyy prinsessakammari, merirosvon aarrekammio ja roolivaatteita, joita saa sovitella.

Merirosvoleikitkin kiinnostivat pikku-neitiä.

Merirosvoleikit kiinnostivat pikku-neitiä.

Nukkekodilt löytyy paljon erilaisia roolivaatteita.

Roolivaatteita joka leikkiin.

Ulkoa löytyy touhumökkejä, joissa on erilaisia aktiviteetteja. Lossiakin pääsee halutessaan kokeilemaan. Meidän aika kului roolivaatteita ja korkokenkiä ihastellessa, myös ulkona oleva keinu oli iso juttu. Nukkekodille ei ole pääsymaksua, mutta kannatuksen vuoksi voi lippaaseen jättää lahjoituksen.

Nukkekodista löytyy myös oikea prinsessakammari.

Pieksämäellä järjestetään myös kesäisin Big Wheels -harrasteajoneuvotapahtuma. Tänä kesänä tapahtumassa kävi yli 13 000 innokasta autoharrastajaa ja tuhat ajoneuvoa. Tapahtuma huipentuu cruising-paraatiin, jossa ajoneuvot kiertävät letkassa lenkin kaupungilla. Itse olen useana vuonna käynyt ihastelemassa upeita amerikanrautoja. Katukuvassa näkee silloin myös fiftari- ja rockabillytyyliin pukeutuneita naisia ja miehiä. Tunnelma on kuin suoraan 50-luvulta.

Mainos: Tilaa tästä uutiskirjeemme, johon kokoamme sisältömme kohokohdat parin viikon välein. Tilaajana olet mukana kuukausittaisissa arvonnoissa: lippupaketteja, tuotepalkintoja.

Viikonloppu Oulun Qstockissa

Vauhdikkaan viikon päätteeksi pakkasimme karavaanin, ja lähdimme ajelemaan kohti Oulua. Perjantaina tuli ajettua jo niin paljon, että emme ihan Ouluun asti jaksaneet posottaa. Yövyimme Piippolassa levähdyspaikalla. Jostakin syystä autoon pääsi yön aikana kymmeniä itikoita, vaikka ikkunat olivat kiinni ja tuuletusluukuissa on hyttysverkot. Siinä sitten tunnin välein herättiin metsästämään niitä. Juuri kun oli nukahtamassa, niin ininä alkoi korvan juuressa. Ei auttanut kuin pistää korvatulpat korviin, ja kääriytyä syvälle peiton alle. Aamulla olikin sitten otsa ja jalat täynnä puremia.

Ouluun saavuttiin lauantaina aamupäivästä. Auto saatiin helposti parkkiin lähelle festarialuetta, vaikka ihmisiä oli paljon liikenteessä. Sushin ystävänä Oulun torikadulta löytyi todella hyvä sushiravintola. Yuki-nimisessä ravintolassa oli laaja valikoima erilaisia susheja, ja hinta-laatusuhde oli vallan mainio. Harmi vaan kun vatsan tilavuus on niin rajallinen.

Nam, mitä herkkua.

Festarialueelle mennessä emme joutuneet onneksi jonottamaan, sillä menimme sinne vasta illalla. Qstock oli ihan uusi tuttavuus, enkä osannut yhtään arvata, että kyseessä on niinkin iso tapahtuma. Molemmat päivät olivat loppuunmyydyt. Vessoihin ja vesipisteille oli aivan mielettömät jonot, joten siitä ainut miinus. Muuten järjestelyt toimivat sujuvasti. Lauantai-illan pääesiintyjänä oli Megadeth, joka veti kyllä suurimman yleisön. Kaikin puolin leppoissa tunnelma ja komea keli nauttia hyvästä musiikista. Ehkä tämän vuoden festarit olivat nyt tässä, ensi vuonna sitten taas lisää.

Festaritunnelmaa, Qstock Oulu.

Yöllä ajoimme vähän matkaa, pois kaupungin hälinästä. Zeppelin-ostokeskuksen läheisyydssä oli hyvä parkki, jossa sitten yövyimme. Kuinka ollakaan aamulla huomasimme McDonaldsin lähettyvillä, ja menimme nauttimaan roskaruoka-aamiaisen piiitkästä aikaa. Kotimatkalla yllätti myös Kuopion kohdilla kova ukkosmyräkkä.

Nyt on taas yksi pikareissu takana, ja suunnitteilla olisi vielä loman aikana ehtiä käymään ainakin Helsingissä. Saa nähdä mitä sitä tällä viikolla keksii.

Yhteistyössä mukana: Top Camping Vaasa, Wasalandia ja Tropiclandia

Seuraa Bloggaavien Karavaanareiden Sinin ja Lotan seikkailuja kesä-Suomessa. Blogit ilmestyvät viikoittain. Muistathan lomaasi helpottavan KivaaTekemistä.fi -hakupalvelumme.